Nettmediets fremtid

Nettavisene tar i større grad over for papiravisene, det er stadig flere som benytter seg av nettaviser som sin største nyhetskilde. Dette fører til at nettavisene er på en evig jakt etter å fange lesernes interesse, og kampen om å få leserne til å klikke seg inn på saker på nettopp deres nettside. På grunnlag av dette er nyhetsredaksjonen nødt til å tenke nyskapende. Fordelene redaksjonene sitter på i dag er hvor enkelt det er å føre statistikk på det som trigger interessen til leserne. Nettavisene kan nøye overvåke hvilke saker som får flest klikk, og bruker man den innhentede dataen på en fornuftig måte kan man kanskje finne en rød tråd i de sakene som er høyest ranket. Dette gjør det lettere for redaksjonene å se hva leserne er ute etter. Det kan være sjanger, format, ordbruk, overskrifter og bruk av lyd, bilder eller video som slår positivt ut for en sak.

Nyhetsredaksjonene bør (les: må) også være tilgjengelige på andre digitale plattformer. Facebook er blant annet en sosial plattform nettavisene benytter seg mye av. Her kan de publisere saker på Facebooksiden sin, hvorpå alle de som har likt siden deres får saken opp blant nyhetsoppdateringene sine. En av fordelene ved å dele nyheter på sosiale medier er at leserne kan kommentere, like og dele de nyhetssakene de syntes er interessante. Dette gjør kontakten mellom redaksjonen og publikum helt unik, det er en mulighet som kun eksisterer på internett og ikke på papir.

Dette er en av sakene som engasjerte mest på sosiale medier i 2014. Her kan man lese historien om Odin, en gutt som endte opp med å ta sitt eget liv på grunn av mobbing.

IMG_6477

(Skjermdump: VG.no)

I dette innlegget har jeg skrevet litt om hvordan jeg tror journalistikken på nett vil ta form i fremtiden. Jeg er overbevist om at leserne i løpet av de neste årene i større grad vil være sjef over egen nyhetshverdag. Jeg tror at man på en eller annen måte får muligheten til å velge ut hvilke kategorier av saker som skal havne øverst på den personlige nettleseren. I tillegg vil det nok bli større fokus på å lage gjennomførte formater på store saker. Artikkelen «A Game of Shark and Minnow» er et godt eksempel på hvordan saker kan bli mer spennende og engasjerende hvis man tar i bruk lyd, bilde og video på en kreativ måte. Ved å bruke virkemidler på denne måten tror jeg også man kan fange opp mange av de leserne som ikke vil bruke tiden sin på å lese langtekkelige saker.

“Journalism is defined by the act, not the history of the author.” – onlinejournalismblog.com

– Benedicte –

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s