Sex, sex og mer sex

Sex – et kort ord på tre bokstaver. Et ord alle vet betydningen av, og et ord som trigger nysgjerrigheten. For nettaviser er dette ordet en god oppskrift på klikk, som igjen betyr gode annonseinntekter. Grunnen til at de fleste nettaviser bruker seksualiserte ord i en del av overskriftene sine er rett og slett fordi det er dette folk leser. De fleste vil nok ikke innrømme dette i full offentlighet, men ser man på statistikken avisene viser til er det helt tydelig at saker som omhandler sex er blant de mest populære sakene på nett.

«For mens folk gjerne vil framstå intelligente og svarer at dei syns utanriksstoff, gravesaker og bakgrunnskommentarar er viktig avisstoff om det ringer nokon frå eit meiningsmålingsbyrå, klikkar me helst på overskrifter som inneheld ord som «sex» og «pupper», eller på (utanlandsk) kuriosastoff når me faktisk sit der med smarttelefonen og ingen ser oss.» – Jan Zahl, Stavanger Aftenblad

I boken Å skrive for skjermen. En innføring i nettjournalistikk skriver Martin Engebretsen: «Som surfer krever du at du kjapt finner noe av interesse på en nettside – ellers klikker du deg helt enkelt videre.» Journalistikk produsert for nettleseren kommer i andre former enn journalistikk produsert for papiraviser. Nettavisene er rett og slett totalt avhengig av å fange lesernes interesse før de klikker seg videre til konkurrentene. Nettavisene gir oss aktuelle og viktige saker, men de må også produsere det leserne i størst grad er ute etter, og i mange tilfeller er det ofte «lette», overfladiske saker som gir høyest klikkstatistikk.

Det er som sagt helt klart gunstig for avisene å produsere saker som handler om sex og spille på dette i overskriften, men mange ganger trenger ikke sex å være hovedfokuset i saken før det presses inn som «headline». På mange måter slenger avisene rundt seg med skandalesaker, sexoverskrifter og «Tips til hvordan du kan på drømmekroppen på 1-2-3». Så spør jeg da, er det dette vi vil ha? Mange av oss vil si nei, men statistikken viser noe helt annet. Kanskje er det ikke avisene som må gjennom en holdningskampanje, men leserne.

«Som nettbruker krever nettavisleseren med andre ord å finne stoff som pirrer interessen.» – Martin Engebretsen.

– Benedicte –

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s