Den nye journalistikken

Hva er forskjellen på journalistikken før og nå? Hvordan har arbeidsdagen til journalistene forandret seg de siste årene? Hvordan påvirkes leserne av den nye journalistikken?

En av de største forandringene journalistene har vært gjennom de siste årene er at de fleste saker ikke er ferdig når de publiseres. Når en sak publiseres på nett må den i mange tilfeller oppdateres opptil flere ganger, alt ettersom hvor mye informasjon journalisten hadde mens han skrev saken, og hvilken informasjon som dukker opp i ettertid. I tillegg redigeres det hvis en sak inneholder faktafeil, skrivefeil og andre ting man kan ha oversett. Jeg tenker at det er lettere å la feilene slippe igjennom i dag når man skal prøve å være først ute med en sak før de andre avisene. Dette legger et press på journalister som ikke lenger har deadline til kl. 23.00, men 24 timer i døgnet.

På VG’s nettsiden ser man at de nyeste og mest oppsiktsvekkende sakene som regel havner øverst på siden. La meg vise til et eksempel; flystyrten i alpene. Da et Germanwings fly styrtet i alpene 24. mars i år var det denne nyheten som preget nyhetsbildet i dagene som fulgte.

IMG_6467

(skjermdump: VG.no)

Den første overskriften VG publiserer om denne saken lyder altså slik: «Passasjerfly styrtet i de franske alpene». Saken ble publisert 24.03.15 kl. 11.46, saken ble oppdatert flere ganger i løpet av dagen, og siste gang saken ble oppdatert var 24.03.15 kl. 22.58. Dette eksempelet viser at journalistene hele tiden må jobbe for å kunne publisere all ny informasjon etter hvert som den kommer. Dette gjør at slike saker blir oppdatert ofte, og stadig ny informasjon blir tilgjengelig for leserne. Dette krever at journalistene er mer «på» enn de har måttet være tidligere. De må hele tiden følge med på saker som bør og oppdateres. På grunnlag av dette er også delegering og videredelegering av oppgaver en større del av hverdagen til journalister i dag, da det er umulig for alle journalister å være på jobb hele døgnet.

Leserne besitter mange fordeler gjennom den nye journalistikken. Blant annet blir vi oppdatert på det som skjer konstant. Det er bare å klikke se inn på en av nettavisene så er man oppdatert på de viktigste (og mindre viktige) sakene. En annen fordel leserne har er ved bruk av lenker til hypertekster. De fleste sakene som publiseres på nettavisene i dag inneholder en eller flere lenker som blant annet fører deg videre til artikler som omhandler samme sak. Dette gjør at leserne legger opp sitt eget lesemønster. Man kan som leser selv vurdere om saken som den står er god nok, eller om man ønsker å lese seg opp på oppsummeringer og tidligere publiserte saker. Jeg tror dette er en løsning som stadig vil utvikle seg, og målet i fremtiden vil være å la leserne skreddersy sitt eget nyhetsbilde.

– Benedicte –

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s